(Top)Sport

Veel topsporters maken gebruik van een chiropractor. De wielrenner Lance Armstrong werd tijdens de Tour de France dagelijks behandeld door dr J, Spencer, chiropractor, en de golfer Maarten Lafeber herstelde dankzij een Amerikaanse chiropractor van een slepende elleboogblessure. De medische staf van de voetbalclub AC Milan stond onder leiding van een chiropractor en sindsdien is het aantal blessures met 90% gedaald.

Ook diverse Nederlandse topsporters maken gebruik Smaal Rugzorg.

Dhr. J. Smaal is afgestudeerd in 1982 met als afstudeer project behandeling van sportblessures. Naast diverse bekende topatleten, behandelt hij recreatieve sporters voor vormbehoud, prestatieverbetering en blessures.

Hij kan de behandeling combineren met sportmassage, zodat naast de wervelkolom ook de spieren in het betreffende gebied worden behandeld. Mobilisatie van de gewrichten, massagetechnieken, medical taping, oefeningen, podo-manuele therapie, voedings advies zijn onderdeel van de behandeling. Tevens is er de mogelijkheid bij een blessure een echografisch onderzoek te doen.

Verder wordt er nauw samen gewerkt met diverse “specialisten” zoals een podotherapeut, sport fysiotherapeut, sport psycholoog, sport therapeut (voor o.a. Triggerpoint and MPR).

Sportchiropractie is een specialisme. Smaal richt zich op preventie, voorlichting en behandeling van sportblessures.

Wij zijn bij uitstek geschikt om problemen op het gebied van spieren en gewrichten te behandelen en voorkomen. Een optimaal functionerend bewegingsapparaat zorgt voor betere prestaties en minder blessures. Onderzoek en praktijkervaringen laten zien dat de preventieve aanpak het aantal blessures drastisch kan doen afnemen. Ook blijkt dat een actieve aanpak na een blessure de revalidatie fors kan bespoedigen.

Sporters vragen een andere aanpak dan niet sporters omdat de krachten die op het lichaam van een sporter inspelen vele malen groter zijn dan die we in het normale dagelijkse leven ervaren. Een sporter zal dan ook langer moeten doorgaan met revalideren na een blessure; bijna klachtenvrij is niet goed genoeg. Een sporter zal terug willen komen tot een hoger niveau dan dat van voor de blessure. Bij een goed functionerend lichaam is er sprake van een juiste balans op het gebied van kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en coördinatie.

De sporter heeft dan een goede controle over zijn lichaam en leert niet alleen zijn mogelijkheden maar ook zijn eventuele “zwakke plekken” goed kennen.
Smaal doorbreekt de vicieuze cirkel door mobilsatie van gewrichten, spieren en bindweefsel, waardoor de proprioceptieve en neurologische input van deze structuren verandert. Het intensieve en grondige lichamelijke onderzoek zorgen ervoor dat de instabiliteit en disfunctie kan worden vastgesteld en het verstoorde evenwicht kan worden hersteld voordat het de atleet belemmert.

Bewegingsbeperking of asymmetrische bewegingen in gewrichten liggen hieraan ten grondslag, met name in de wervelkolom. Wij richten ons op het opsporen en opheffen van deze stoornissen, het verbeteren en optimaliseren van functie binnen normale lichamelijke omstandigheden. Een typisch chiropractische (preventieve) benadering in de sport beoogt de blessuregevoeligheid te verlagen en prestaties te verhogen door de functie van de gewrichten en spieren te verbeteren.

Preventie is daarom heel belangrijk. Zoals vaak vermeld, wordt twee derden van de ernstige blessures vooraf gegaan door een klein ongemak. Dit ongemak zorgt op termijn, indien niet behandeld, voor ernstige complicaties. Belangrijk is te weten dat 60% van de blessures non-contact kwetsuren zijn en opgelopen worden tijdens het lopen. Een blessure kunt u oplopen doordat de coördinatie of kracht van de spieren slecht is, dit kan veroorzaakt worden door o.a. een slechte zenuwtoevoer. Dit moet dan eerst hersteld worden voordat men aan de spieren zelf gaat werken. Dit is de taak van de sport chiropractor. De meeste blessures zijn dus te voorkomen en het is niet voor niets dat veel teams een eigen sportchiropractor in dienst hebben, niet alleen om de klachten te verhelpen, maar ook om klachten te voorkomen.

Wij streven we ernaar het bewegingstelsel zo perfect mogelijk te doen functioneren zodat klachten kunnen worden vermeden. Ons lichaam reageert op prikkels van buitenaf (voorbeeld: slecht bewegend gewricht). Als die prikkels kunnen worden gecontroleerd (o.a. een goed functionerend gewricht), is de kans dat er complicaties optreden veel minder groot.

Door een controle wordt gezorgd voor een zo goed mogelijk functioneren van het lichaam. Wanneer ons lichaam goed kan bewegen en functioneren zorgt dit voor het optimaliseren van onze mogelijkheden en dus betere prestaties en minder kwetsuren.
Door preventief en individueel in te grijpen kunnen ernstige kwetsuren vermeden worden en verbeteren de prestaties, zeker wanneer dit tijdens de jeugdjaren wordt gestart.

Recreatief sporten

Sporten is gezond en belangrijk. Door toedoen van werk, televisie, computer wordt er veel te weinig bewogen. Dit werkt rug-en nekklachten in de hand. Dit geldt voor de ganse bevolking (jong en oud). Hoe kan ons lichaam sterk en goed ontwikkelen tijdens onze groeifase wanneer we niet bewegen. 2 uur beweging per week op school is ontzettend weinig.

Op jonge leeftijd wordt de basis gelegd en kunnen rugklachten op latere leeftijd worden voorkomen. Wandelen is een beweging die heel goed is voor het lichaam. Het zorgt voor het verbeteren van je houding. Het verbetert de tonificatie en het evenwicht van de rugspieren. Dus, laat u kinderen bewegen, spelen, sporten.

Oefeningen zijn een belangrijk middel in de revalidatie van chronische problemen. Let wel, raadpleeg steeds uw sportchiropractor alvorens te oefenen, hij zal u begeleiden. Niet iedere oefening is geschikt voor uw specifiek probleem. De oefeningen moeten op een juiste manier uitgevoerd worden. Ook is het tijdstip waarop bepaalde oefeningen worden gedaan heel belangrijk.

Golf

Golf is een populaire sport, die vaak aanleiding geeft tot blessures door onvoldoende flexibiliteit, een slechte houding en een verkeerde swingbeweging. Het succes van langdurig golfplezier zit in een sterke rug. Blessures in de rug kunnen je golfscore sterk ondermijnen en in het ergste geval golf onmogelijk maken.

De golfswing eist flexibiliteit en draaiingen van de wervelstructuren. Tijdens het uitvoeren van de swing gebruikt een golfer 90% van zijn maximale spieractiviteit wanneer hij de bal raakt. Deze situatie herhaalt zich ongeveer veertig maal per ronde en maakt hierdoor de inspanning tijdens het golfspel gelijkwaardig aan voetbal, worstelen of Oosterse gevechtsporten. Onderzoek toont aan dat 53% van de professionals spelen wanneer ze geblesseerd zijn. Daarmee verergeren dus hun klachten. Bovendien heeft 53% van de mannelijke amateurgolfers rugpijn.

In onze praktijken in Zwolle en Spanje behandelen we veel golfers voor verschillende klachten. De meest voorkomende klacht is lage rugpijn. Lage rugblessures weerhouden golfers om in een correcte houding te staan bij het slaan. Deze situatie leidt echter tot het mislukken van een correcte golfswing, met extra risico op blessures.

 

Sports People Benefiting from Chiropractic Sports Care

Jerry Rice, Hall of Famer and retired NFL star, is among many top performing athletes who cite chiropractic care as essential to their success. Other legendary athletes who spread the word and endorse chiropractic include Michael Jordan, Lance Armstrong, Emmitt Smith, Joe Montana, Tiger Woods, Arnold Schwarzenegger and Evander Holyfield.

See what some of these athletes have to say about the impact chiropractic care has had in their lives.

“I go see Dr. Bill (chiropractor) when I get bent out of shape on Sundays. Playing in a football game is like being in 30-40 car accidents.”

Emmitt Smith

“I’ve been seeing a chiropractor and he’s really been helping me out a lot. Chiropractic’s been a big part of my game.”

Joe Montana

“Bodybuilders and fitness people have been using chiropractic very extensively in order to stay healthy and fit. I found it was better to go to a chiropractor before you get injured. We are a perfect team, the world of fitness and the world of chiropractors.”

Arnold Schwarzenegger

“I have to have an adjustment before I go into the ring. I do believe in chiropractic. I found that going to a chiropractor three times a week helps my performance. The majority of boxers go to get that edge.”

Evander Holyfield

“Being a Chiropractic patient has really helped me immensely … lifting weights and seeing a Chiropractor on a regular basis has made me a better golfer. I’ve been going to Chiropractors for as long as I can remember. It’s as important to my training as practicing my swing.”

Tiger Woods

You don’t need to be an athlete to appreciate the impact chiropractic can have on your life and how you live it. See what patients nationwide have to say about how a visit to The Joint changed their lives.

“For the past five years I have been working as a camera man for the BBC Natural History Unit, and for the past two years I have been limping from constant knee pain and was considering getting a third surgery on my left knee. After the first time you worked on my knee I was in significantly less pain and after the second visit I was walking up and down the stairs completely pain free. It has been nine weeks since my first visit to see you, and last week I put my knees to the test by backpacking at high elevation, back at work to capture that once in a lifetime shot. Thank you for saving my knees and my career.”

 

image

image

Artikelen over chiropractie in de praktijk