Tips

Slaap nooit op uw buik!

Buikslapen kan rug- en nekklachten verergeren of zelfs veroorzaken! Vervang uw matras tijdig! Elke matras is na zo’n 10 jaar aan vervanging toe. Na verloop van tijd worden de veerkracht en het draagvermogen van een matras minder. Het gevolg is dat uw lichaam te weinig ondersteuning krijgt wat uiteenlopende klachten tot gevolg kan hebben.

Drink water!

De meeste mensen drinken te weinig water, dit is echter belangrijk voor ons lichaam. Zeker na een behandeling is het belangrijk om voldoende water te drinken, zodat vrijgekomen afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden. Het drinken van minimaal 1 liter water per dag (naast andere dranken zoals koffie, thee en frisdrank) is voor iedereen een noodzaak.

Beweeg elke dag minimaal 30 minuten.

Of het nu wandelen, fietsen of zwemmen is. Probeer minimaal 5 dagen van de week 30 minuten per dag te bewegen. Volgens onderzoekscijfers zijn 5,8 miljoen mensen in de leeftijd van 20-64 jaar onvoldoende lichamelijk actief, uitgaande van de norm dat men per dag minimaal een half uur intensief beweegt en dat minimaal 5 dagen per week. Ook blijkt uit een recent verschenen advies “Overgewicht en obesitas” van de Gezondheidsraad dat momenteel 40% van de volwassenen te dik is. Bewegingsarmoede is, naast roken en slechte voeding, één van de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid. (Bron: NISB) Tv kijken is slecht voor de rug!

Landurig voor de televisie hangen kan je rugspieren beschadigen. Dat concluderen Australische wetenschappers in het nieuwe nummer van het tijdschrift New Scientist. Ze lieten negentien jonge mannen acht weken in bed liggen en constateerden vervolgens dat het gebrek aan beweging de rugspieren die de ruggegraat moeten beschermen en steunen verzwakt waren. Het effect zou volgens de wetenschappers vergelijkbaar zijn met urenland voor de buis hangen of achter een computer zitten.
Het Australische onderzoek is bepaald niet het eerste dat aantoont dat langdurig tv-kijken slecht voor je is. Wat bi voorbeeld te denken van televisieverslaving, een aandoening met nare gevolgen. Wie over een lange periode veel tv kijkt kan last krijgen van gevoelens van depressie, lusteloosheid en woede. Tv-verslaafden die proberen te stoppen, kunnen op hun beurt last krijgen van angsten en ontwenningsverschijnselen.

Niet alleen hoe lang je kijkt, ook wat je ziet speelt een rol. Zo blijkt het bekijken van een willekeurig vijftien minuten durend nieuwsbulletin negatieve gevoelens op te roepen, zo ontdekten wetenschappers. Deze zijn zelfs zo sterk dat ze niet verjaagd kunnen worden door bijvoorbeeld een lezing. Met behulp van een kwartier lang ontspanningsprogramma zijn ze wel te neutraliseren.

Ook voor het gezinsleven zijn de gevolgen van een nieuwe tv niet mals. Vanaf het moment dat een familie een televisie aanschaft, beginnen de gezinsleden minder te communiceren, worden de activiteiten aangepast aan het televisieprogramma en valt de non-verbale communicatie voor een deel weg.

Kinderen moeten helemaal oppassen. Want voor hen geldt: hoe mee uren tv ze per dag kijken, hoe groter de kans dat ze overgewicht krijgen. Kinderen die gemiddeld meer dan drie uur per dag kijken, maken vijftig procent meer kans om te zwaar te worden dan kinderen die minder dan twee uur kijken. Voor kinderen in de leeftijd van een tot vier jaar zou de kans op overgewicht per uur televisie per dag met zes procent oplopen.

Bang geworden? Dan zijn hier nog enkele tips om minder voor de buis te hangen:

  1. Zet de televisie alleen aan om een specifiek programma te kijken. Zappen leidt vaak tot vele uren alles en niks kijken.
  2. Gooi de afstandsbediening weg. Het vermindert zinloos zappen en naar verluidt kijk je minder tv als je steeds op moet staan om van kanaal te wisselen of het volume aan te passen.
  3. Richt je huiskamer zo in dat de tv niet langer het middelpunt is en dat het meubilair verschoven moet worden om tv te gaan kijken.
  4. Eet alle maaltijden met de tv uit.
  5. Spreek met jezelf af dat je de tv pas aan mag zetten als je tenminste dertig pagina’s in een boek of tijdschrift hebt gelezen.

Door: DAG

Niet teveel buigen

Zeker niet ’s ochtends vroeg. Elke nacht krijgt je rug het zwaar te verduren van extra vloeistof die in de tussenwervelschijven stroomt. Deze sponsachtige kussentjes houden de 24 ruggenwervels uit elkaar. Na een lange nacht zitten ze echter zo vol met vloeistof dat het problemen kan opleveren als je de schijven te snel belast. ‘Wanneer je ’s ochtends vroeg vooroverbuigt, komt er extra spanning te staan op je tussenwervelschijven. Dat maakt je kwetsbaarder voor pijn’, zegt dr. Stover H. Snook, docent ergonomie aan de Harvard University School of Health. Snook publiceerde recent een onderzoek waaruit bleek dat rugpatiënten die ’s ochtends eerst een tijdje recht-op bleven staan, 23 procent minder vaak last hadden van rugpijn.

De methode-Snook werkt als volgt:
Bij het opstaan ’s ochtends moet je niet op de normale manier overeind komen, maar naar de zijkant van het bed rollen. Laat je voeten over de rand van de matras hangen en gebruik je armen om jezelf in een zithouding te duwen. Ga staan, opnieuw door je armen te gebruiken. Rond je ochtendroutine af zonder te bukken: ontbijten, scheren en tandenpoetsen kan heel goed staande, en aankleden ook. Bewaar activiteiten waarbij je onvermijdelijk moet bukken, zoals je veters strikken, tot het laatst. (bron Men,s Health 2007)

Warmte compressen

Onderzoek van de New Jersey Medical School wees uit dat de groep mensen die iedere dag hittekompressen gebruikte om chronische rugpijn te onderdrukken, elke dag 25 procent minder last had dan de groep die de pijn probeerde te bestrijden met pijnstillers als ibuprofen en acetaminophen. ‘Kompressen zorgen voor een betere doorbloeding en daardoor voor een snellere afvoer van afvalproducten die in beschadigd lichaamsweefsel ontstaan. Bovendien wordt het weefsel er elastischer van’, zegt hoofdonderzoeker Scott Nadler. Hittekompressen zijn bij iedere drogist te koop.

Koude compressen

Bij akute rugklachten de eerste 24 uur altijd werken met IJS compressen

Pijn ontstaat vaak doordat weefsel te lang of teveel onder spanning heeft gestaan. Hierdoor ontstaat weefselschade en als reactie hierop een lokale ontsteking. Als waarneembare verschijnselen voelt de patiënt vaak pijn, en kan roodheid, stijfheid en zwelling ontstaan.
Door het gebruik van ijs voor een specifieke tijd op de juiste plaats kunnen deze klachten sterk verminderen of zelfs voorkomen worden. Warmte voelt in de acute fase op het moment dat het wordt toegepast prettig, maar geeft na enige tijd een toename van de zwelling en pijn. IJs doet de zwelling slinken en werkt verdovend.
De werkwijze is als volgt (N.B. geldt niet voor gezicht, hals, geslachtsdelen):
·Wikkel een cold pack (drogist) of een dubbele plastic zak met ijsblokjes in een theedoek handdoek.
·Leg deze daarna op de pijnlijke plek (of de regio welke de chiropractor heeft aangegeven). Voor de armen en benen geldt 5-10 minuten, voor de achterzijde van de nek 5 minuten en voor de rug max. 10 minuten.
·Controleer regelmatig de plek. Als de huid stijf, bevroren of zeer rood wordt haal de cold pack dan direct weg.

Wees niet te bang om te bewegen

Hoe banger je bent voor rugpijn, des te groter de kans dat je ook werkelijk de pineut bent. Wetenschappers van de University of Pittsburgh onderzochten mensen die vanwege hun lage rugpijn zonder werk zaten. Wat bleek: degenen die bang waren voor pijnaanvallen en ieder risico vermeden, hadden de minste kans om weer aan het werk te raken.
‘Als je je zo kwetsbaar opstelt, kom je ook niet toe aan versterkende oefeningen. Terwijl je die juist nodig hebt om te herstellen’, zegt dr. Steven George, leidinggevende van het onderzoek. Volgens George is herstel niet mogelijk zonder te lijden: ‘Om beter te worden, moet je tien procent verder gaan dan je lichaam aangeeft.’ Een voorbeeld: krijg je normaliter na vijf minuten op de loopband al last van je rug, probeer het dan dertig seconden langer vol te houden.

Niet bang genoeg zijn is natuurlijk ook mogelijk. Soms is pijn ook een signaal om onmiddellijk te stoppen. Merk je bij je oefeningen dat de pijn naar je dijen uitstraalt, of verandert in een ‘slapend’, dof gevoel, of je hebt het gevoel dat je ieder moment door je benen kunt zakken, waarschuw dan een dokter.

Zet een muziekje op

Niet alleen jij wordt er blijer van, ook je rug. Een groep Oostenrijkse proefpersonen die drie weken lang dagelijks 25 minuten naar rustgevende muziek luisterde (en daarbij ook de gedachten probeerde te verzetten), had 40 procent minder pijn dan de controlegroep die dat niet deed. ‘Muziek leidt de aandacht af van de pijn. Bovendien helpt het om de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam te verlagen en je spieren te ontspannen’, zegt onderzoeker dr. Franz Wendter. (bron Men Health 2007)

Laat een reactie achter