Shockwave therapie

image

Lijdt u aan chronische pijn en heeft u al van alles geprobeerd om ervan verlost te raken? Maar keert de pijn steeds weer terug? Bij diverse aandoeningen geeft shockwave therapie goede resultaten.

Heeft u één van deze klachten?

• Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf of rondom de knie
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet
  • Spierblessures
  • Rugklachten
  • Chronic Pelvic Pain syndroom (CPPS)
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spanning (trigger points)
  • Dan kan shockwave therapie voor u misschien een oplossing bieden!

Voordelen voor de patiënt

• Uitstekend genezingspercentage; na slechts 4-5 sessies verklaart 80% van de patiënten dat de klachten volledig of voor een groot deel verdwenen zijn.
  • Milde behandeling.
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
  • Snelle pijnvermindering
  • Veelal zijn patienten geholpen die met andere conservatieve therapien onvoldoende genezen.
  • Stimulatie van het weefselherstel middels een externe prikkel bespoedigt het herstel.
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • Dankzij shockwave therapie kan regelmatig een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Shockwave therapie is een succesvolle behandeling voor hardnekkige peesblessures. Het begint een steeds bekendere methode te worden om hielspoor en fasciitis plantaris te behandelen, maar ook bij schouderklachten kan dit effectief zijn, als deze klachten worden veroorzaakt door o.a. kalk afzetting in de pezen. De behandeling geeft al op korte termijn vermindering van de pijn en verbetering van de functie van het aangedane lichaamsdeel.

Shockwave wordt ook wel E.S.W.T. genoemd (Extracorporeal ShockWave Therapie) en is gebaseerd op geluidsgolven die gericht worden op de aangedane pees/peesplaat. Deze golven zijn hoog energetisch en prikkelen het aangetaste peesweefsel. Door deze prikkeling zet het weefsel een genezings reactie in gang, in plaats van maar te blijven ontsteken.

In onze praktijk beschikken wij ook over echografie apparatuur en maken wij een echo voordat we de behandeling met shockwave starten.

De vereniging Impuls-NVMST  informeert patiënten en behandelaars over shockwavetherapie en echografie.

Informatieve site over shockwave en behandelbare klachten

Shockwave filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qXUResSct0A

netwerk voor shockwave therapie & echografie