Rugklachten

7 fabeltjes over hernia en rugklachten (vakblad Spine)

-als er een hernia is vastgesteld is een operatie altijd noodzakelijk

-op röntgenfoto,s, CT en MRI kun je altijd de oorzaak van de pijn zien.

-bij rugpijn moet je het kalm aan doen tot de pijn over gaat.

-rugpijn komt meestal van een ongeval of zwaar tillen.

-rugpijn lijdt meestal tot invaliditeit.

-iedereen met rugpijn moet een röntgenfoto laten maken.

-de belangrijkste behandeling is bedrust.

Bij Smaal Chiropractie is elke behandeling er op gericht om met zo min mogelijk middelen een zo langdurig mogelijke klachtenvrije periode te bereiken.

Lage rugklachten.

Het beloop van aspecifieke rugklachten lijkt in de meeste gevallen gunstig.  In het algemeen geldt dat rugklachten vaker en ernstiger terugkomen wanneer de patiënt in het verleden vaak of langdurige rugklachten heeft gehad.

Rugpijn of lumbago is een verzamelnaam voor allerlei problemen in de rug die pijn veroorzaken. Maar liefst 80% van de bevolking krijgt tenminste één keer in het leven lage rugpijn (50% heeft vaker last van de rug ). De meeste klachten in de lage rug worden veroorzaakt door een slechte houding, overgewicht, te weinig beweging, een val, stress / spanning. Dit kan een bewegingsstoornis van de tussenwervelgewrichten ( facetgewrichten) tot gevolg hebben. Zodra deze bewegingsstoring optreedt, kan de tussenwervelschijf verkeerd belast worden waardoor verschillende omliggende structuren overbelast kunnen raken.

Als gevolg hiervan worden pijnzenuwen overprikkeld en functioneren de ‘goede’ bewegingszenuwen minder. Dit kan allerlei soorten pijn tot gevolg hebben: van een zeurende tot stekende pijn in de rug tot een uitstralende pijn naar de benen. Rugpijn kan tijdens of vlak na een inspanning optreden, maar ook pas na enkele uren of dagen.

Smaal heeft 32 jaar ervaring in het behandelen van problemen van uw onderrug. Naast het behandelen van de klacht werkt hij ook preventief  o.a. door het voorschrijven van b.v. Oefeningen.

Ook wordt er door zijn ervaring vaak een second opinion gevraagd.