Aandoeningen

Heeft u één van deze klachten?

• Chronische schouderklachten, peesontsteking met of zonder kalkafzetting
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf (jumpersknee)
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet (Plantar Fascia)
  • Chronic Pelvic Pain syndroom (CPPS) o.a. Slijmbeurs
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn
  • Dan kan shockwave therapie voor u misschien een oplossing bieden!

Wij hebben 35  jaar ervaring  met het behandelen van  lage rugklachten, beenpijnen, ischias, liesklachten, heup en knie klachten, voetklachten en schouderklachten. Ook hebben wij veel ervaring met ouderen.

Smaal behandeld uitsluitend klachten die een relatie hebben tot de onderrug en midden rug en worden door ons behandeld op basis van evidence based medicine met z.g. Light Force technieken d.w.z. zeer zachte behandel technieken wat wij Chiro-massage noemen. Een combinatie van mobilisatie, manipulatie, soft tissue technieken.

Ook worden shockwave en triggerpoint therapie, medical taping en diverse fysiotherapeutische modaliteiten toegepast. Podo-manuele therapie indien er problemen in de beweeglijkheid van de voeten zijn. Schouderklachten, elleboogklachten, knieklachten, achillespees klachten en hielspoor kunnen wij onderzoeken met behulp van echografie (MSU) en effectief behandelen met shockwave therapie.

Door onze 35 jaar ervaring worden wij steeds vaker geconsulteerd voor een second opinion.

(Bron: Chiropractie Stegeman)

Lage rug en bekkenklachten

Rugpijn of lumbago is een verzamelnaam voor allerlei problemen in de rug die pijn veroorzaken. Maar liefst 80% van de bevolking krijgt tenminste één keer in het leven lage rugpijn (50% heeft vaker last van de rug ). De meeste klachten in de lage rug worden veroorzaakt door een slechte houding, overgewicht, te weinig beweging, een val, stress / spanning. Dit kan een bewegingsstoornis van de tussenwervelgewrichten ( facetgewrichten) tot gevolg hebben. Zodra deze bewegingsstoring optreedt, kan de tussenwervelschijf verkeerd belast worden waardoor verschillende omliggende structuren overbelast kunnen raken.
Als gevolg hiervan worden pijnzenuwen overprikkeld en functioneren de ‘goede’ bewegingszenuwen minder. Dit kan allerlei soorten pijn tot gevolg hebben: van een zeurende tot stekende pijn in de rug tot een uitstralende pijn naar de benen. Rugpijn kan tijdens of vlak na een inspanning optreden, maar ook pas na enkele uren of dagen.
Een chiropractor is deskundig in het behandelen van problemen van uw onderrug. Naast het behandelen van de klacht werkt Smaal ook preventief. Door een regelmatige controle en gerichte adviezen voorkomt hij verdere beschadiging van uw wervelkolom.

Spit

Spit is de populaire naam voor acute lage rugpijn. De diagnose spit wordt vaak gegeven, maar is niet specifiek. Een plotselinge verkeerde beweging, meestal een combinatie van een buig- en draaibeweging, kan leiden tot deze (acute) rugpijn. De pijn gaat vaak samen met een verkramping van de onderrugspieren (vergelijk met kuitkramp).

Wanneer spit niet (correct) wordt behandeld kan dit resulteren in terugkerende klachten. Ook als de klachten over lijken te zijn is de oorzaak niet altijd verdwenen. Het is daarom belangrijk om de rug altijd te laten controleren na een aanval van acute rugpijn ter voorkoming van verdere klachten.

Bekkenklachten

Het bekken is de basis waar de wervelkolom op rust . Het bestaat uit 3 botten; het heiligbeen en de twee bekkenbotten of heupbeenderen. Deze 3 bekkenbotten zijn aan de achterkant met elkaar verbonden door de sacro-iliacale gewrichten (SI gewrichten). Deze gewrichten zijn een veelvoorkomende bron van pijnklachten.

Het SI-gewricht kan te beweeglijk worden (hypermobiliteit). Dit kan voorkomen na een zwangerschap en kan een bekkeninstabiliteit tot gevolg hebben.

Het SI-gewricht kan ook geblokkeerd zijn, dit kan de onderliggende oorzaak van een bekkenscheefstand zijn. Als gevolg hiervan kunnen zijwaartse krachten op de rest van de wervelkolom ontstaan. Dit kan weer leiden tot problemen in de onderrug, maar ook resulteren in klachten in de bovenrug en nek.

Pijn vanuit de SI-gewrichten kan lokale bilpijn geven, maar ook pijn ter hoogte van de broekriem, liespijn, pijn ter hoogte van het schaambeen of beenpijn.

De klachten zijn aanwezig bij lang zitten of staan, bukken of tillen. Bewegen en m.n. wandelen/lopen geeft vermindering van de klachten.
Bekkenklachten en SI-klachten zijn meestal goed te behandelen.

Ischias

Ischias is een irritatie van de ischiaszenuw. Deze zenuw loopt vanuit het onderste gedeelte van uw wervelkolom via uw bil en been naar uw voet. Vaak worden deze ischiasproblemen veroorzaakt door een verkeerd functioneren van de lage rug en het bekken. Een doffe pijn onder in de rug kan een signaal zijn voor het beginstadium van ischias. Als ischias zich nog verder ontwikkelt, kan een stekende of brandende zenuwpijn in de bil en een uitstralende pijn in het been ontstaan. Deze pijn straalt meestal uit in het gehele been, maar kan zich ook alleen in de kuit of in het bovenbeen openbaren. Soms hebben mensen met ischias geen last van hun rug.

De diagnose ischias en hernia wordt vaak door elkaar gehaald, aangezien de klachten veel op elkaar kunnen lijken. Een chiropractor is deskundig in het vinden van storingen in uw wervelkolom en kan dan ook diagnosticeren of er sprake is van een ischias of een hernia.